De kunnigas forum.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

De kunnigas forum.

Alternativet för nobelpristagarna.
 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Allmänt om fiske

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Törsten
Gäst




Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Allmänt om fiske   Allmänt om fiske Icon_minitimetor jun 19 2008, 17:26

Idag visade TI att hans fiskekonster slår de flesta på vår planet. Han letade sig ut på okänt vatten med hjälp av en arbetskollega, vi kan kalla honom R. R har fiskat i denna sjö sedan barnsben men det brydde sig inte TI om, närå. Med van hand kastar han ut och får fisk på första kastet. R kastar frenetiskt 6-7h utan att ens lyckas kroka en mörtpinne Very Happy . Mellan sovstunderna Sleep ( TI hade sniffat till sig gratisdricka drunken dagen före) blev det återigen några fiskar till för TI. Han har nu börjat surra om att "motstånd sökes" i Vällen som sjön heter scratch. För att yttra de orden ska man åtminstonne gå segrande ur sjön 3 gånger på raken, eller få minst lika med storfiskaren MB.
Tyvärr så vågade de inte fråga MB om han ville följa med och tur var väl det när stackars MB låg hemma med magsjuka efter en gammal tårta som han fått i sig Neutral
Skål!
Till överst på sidan Gå ner
Janski
Gäst




Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Angående trådskapare törsten.   Allmänt om fiske Icon_minitimefre jun 20 2008, 00:44

Törstens initialer är L.F . Såg med egna ögon, då jag var vid vällen. Nog med det, det TRAGISKA var att törsten var berusad redan 0445 på morgonen och ringde mig för att han ville bada i vällen. Efter 15 spendrups 5.9% var L.F aka törsten så berusad så han vart hemskickad runt 1100......
Till överst på sidan Gå ner
Janskis
Gäst




Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Kom hem janski maten e klar.   Allmänt om fiske Icon_minitimefre jun 20 2008, 00:48

Hej ni här på forumet jag vill att ni ska skicka hem janski om han är här , då maten är klar. Hälsningar Janskis mamma
Till överst på sidan Gå ner
Karolina
Gäst




Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Hihi   Allmänt om fiske Icon_minitimetis jun 24 2008, 19:17

Janskis mamma trodde han var här i forumet fast han var hemma hos mig och fiskade i lårviken. flower
Han säger att jag luktar bättre än powerbait, jag tro det betyder att han tycker om mej.
Till överst på sidan Gå ner
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Om du hamnade på en öde ö...   Allmänt om fiske Icon_minitimesön aug 10 2008, 21:49

Satt och klurade lite på vilka drag man skulle ta med till en Robinsonsonö. Tänk på att antal drag bara får uppgå till max 5 st. Här en min lista:

1- Min egna pattenterade dubbelspinnare (silver)
2- Bomber (16A firetiger)
3- Atom (spelar ingen roll vilken färg)
4- Curly Tail (abborre)
5- Professorn

Noterbart är att varken busterjerk, salmo slider eller ace helltail platsar på listan.

Drag som är de sista jag skulle ta med:

1- TBs gamla abu-wobbler anno -67
2- TIs "gäddhuvud"

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: SVAR   Allmänt om fiske Icon_minitimesön aug 10 2008, 22:21

Då MB är dubbelt så bra som mig så tar jag med 10st......för att öka mina chanser på ön. Då jag icke har memorerat namnet på dragen så fotade jag dem och lägger upp en liten bild samt en länk ni kan klicka på för och se en stor bild.

Allmänt om fiske IMG_0424







Klicka HÄR För att se den stora bilden av dragen.

Notera att ''gäddhuvet ligger som nr1, kanske dax att täppa trutarna på tvivlarna om ''gäddhuvet'' lol! lol!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Hur många...?   Allmänt om fiske Icon_minitimesön aug 10 2008, 22:30

TI skrev: Då MB är dubbelt så bra som mig så tar jag med 10st......för att öka mina chanser på ön.

Då säger jag till TB att du inte får ta med fler än 2000 drag (om det ska vara någolunda likvärdiga villkor).


TI skrev: Notera att ''gäddhuvet ligger som nr1, kanske dax att täppa trutarna på tvivlarna om ''gäddhuvet''.

Så länge jag inte sett en fisk på detta drag så är det ett tragiskt köp.

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Nya fiskerankingen är här!   Allmänt om fiske Icon_minitimetor sep 18 2008, 23:55

När jag idag öppnade brevlådan fick jag en glad överraskning, FPN. FPN står som alla vet för FishingProNews. Bläddrade snabbt fram till sidan 38 där det var intervju med mig. Detta pga att jag fortfarande leder rankingen på fiske i mellersta Norden.
Så här såg den ut:

1- Marcus Fredriksson 16491p (1)
2-------------------------------- (2)
3- Patrik Lehtonen 6854p (3)
4- Mats Fagerlund 6625p (4)
5- Tomas Anderssen 1285p (8 )
6- David 944p (6)
7- Tony Larsson 732p (ny)
8- Folke Hedin 709p (10)
9- Tobias Andersson 332p (5)
10- Jonas Carls 128p (7)

Siffrorna i parentes är förra rankingen. Ut från listan är Lasse.
Jonas fiskar bara sporadiskt, vilket medför hans blygsamma placering.
Folke Hedin är en hejare på fluga... Dock är detta ranking på spinn-jerkfiske.
Tomas är inte ute so ofta som förr, men när han väl är ute krossar han det mesta.
Tony Larsson har tack vare olika guidningar avancerat uppåt i listan.
David skulle nog vara topp 5 om en tiondel av alla "hugg" gav fisk
PL och Mats F får nog upp flest fiskar på ett år men "man mot man" ligger de nog i lä mot Mäster...
Andraplatsen existerar inte då avståndet mellan de 2 bästa är för stort för att 2an ska få representera andraplatsen. Därför står den tom.
Tobias Andersson... Om jag inte säger nåt så har jag ingenting sagt Very Happy .

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
Toblerone
Admin
Admin



Antal inlägg : 34
Registration date : 08-02-12

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Angående...   Allmänt om fiske Icon_minitimefre sep 19 2008, 16:47

...poängberäkningen. Hur räknas poängen ut?
Till överst på sidan Gå ner
Toblerone
Admin
Admin



Antal inlägg : 34
Registration date : 08-02-12

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Försvar.   Allmänt om fiske Icon_minitimefre sep 19 2008, 16:59

Till mitt försvar för den dåliga placeringen är jag nog tvungen att skylla på att (tolka som ni vill) det inte är lika mycket plats i båten det här året. Tidigt i våras så var det en ung spoling som bara förde otur med sig i vilken båt han än satte sig i som började tjata på att följa med på våra turer för att "lära sig ett och annat" I början satt han mest tyst i båten och sög in all fakta som vi berättade för honom. Sen efter några turer så började han bli mer och mer styv i korken, berodde nog på att han börjat få upp fisk tror jag. I takt med att han fick upp mer och mer fisk så minskade min kvot av fisk. Så jag tror helt enkelt att min blysamma placering detta år är att spolingens otur överförts till mig. PUNKT SLUT
Till överst på sidan Gå ner
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Poängen!   Allmänt om fiske Icon_minitimefre sep 19 2008, 18:13

Toblerone skrev:
...poängberäkningen. Hur räknas poängen ut?

I stora drag baseras det på först/störst/flest tävlingen, där störst ger flest poäng. Poängen varierar beroende på storlek etc. Kan ta några exempel:
MB, TI och TA är ute och fiskar. De får upp följande fisk:
MB tar första, största (6,8kg)=10p och flest (7)=7p med storlekar på (1.4+2.5+0.6+6.8+2.4+4.7+1.9) =20.3kg=20p Totalsumma: 10+7+20=37

TI får 2st (0.4+1.6)=2 Totalsumma 2+2=4

TA får 0 Totalsumma 0

Detta var en enklara förklaring. Bonuspoäng förekommer då man egentligen får extra poäng vid olika viktsteg som tex: Över 3kg= 3p/fisk över 5kg=5p/fisk osv. Även efter ett antal fiskar får man bonuspoäng tex: Efter 5st får man 2p/fisk efter 10st 3p/fisk osv.

Hoppas jag gett någorlunda klarhet i dina funderingar TB. Ställ gärna flera frågor så ska jag försöka besvara dem efter bästa förmåga.

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Sv: Allmänt om fiske   Allmänt om fiske Icon_minitimefre sep 19 2008, 23:35

Citat :
Till mitt försvar för den dåliga placeringen är jag nog tvungen att skylla på att (tolka som ni vill) det inte är lika mycket plats i båten det här året. Tidigt i våras så var det en ung spoling som bara förde otur med sig i vilken båt han än satte sig i som började tjata på att följa med på våra turer för att "lära sig ett och annat" I början satt han mest tyst i båten och sög in all fakta som vi berättade för honom. Sen efter några turer så började han bli mer och mer styv i korken, berodde nog på att han börjat få upp fisk tror jag. I takt med att han fick upp mer och mer fisk så minskade min kvot av fisk. Så jag tror helt enkelt att min blysamma placering detta år är att spolingens otur överförts till mig. PUNKT SLUT



  • Har nu kommit till den grad att jag ska flugfiska i morrn för att söka nya utmaningar, jag hoppas TB får ro i sin själv med sin nya överlevnadsväska + nya drag Very Happy . Hoppas att du kommer att hitta tillbaks till dit forna jag Laughing


  • Sedan vill jag också passa på att tacka er för denna säsong hitils, kanske dax att söka helt nya vatten nästa säsong?


  • Bredsjön oktober MB, är faktiskt riktigt sugen på åka dit och ta storborrarna




Peace'n'out så länge flower
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Snack!?!?!?   Allmänt om fiske Icon_minitimemån dec 15 2008, 01:11

Ibland så undrar man om man kan påverka saker som man inte har någon "fysisk" med att göra. Jag och många med mig VET att man inte ska ta ut några segrar i förskott cheers . Har otaliga exempel på lager...

Solvalla, runt år 2000- En kompis (MS) hade spelat vinnare på en häst, ganska mycket för att vara honom, ser sin häst komma på upploppet och leda med 30-40 meter. Han hoppar o stojar och säger "fan va skönt" e skitglad mao. Hästen kommer också först i mål. -Synd säger jag din häst blev diskad du får inga cash. - Va du skämtar(MS) Nä den galopperade över mållinjen Crying or Very sad .

Stavby, runt 2000. Hade varit i Karlstad och köpt "oturshalsdukar" dvs de förlorade den matchen vi köpte dom till. FBK förlorade sällan under denna tidsepok men en gång ingen gång tänkte jag. Efter ytterligare ett par förluster med halsduken på så åkte den in i garderoben å FBK började vinna igen cheers . I slutspelet kom den fram igen... Vi(FBK) mötte Malmö och leder med 5-2 (tror jag) och smyger och tar på mig halsduken. (JO) ser detta och blir vansinnig! Eru dum i huvudet??? Ta bort oturhalsduken genast, du vet hur det går annars!(JO) -Lugn säger jag,, det är ju bara 1 period kvar... Hur det gick? det får ni slå upp själva. Kan dock ge en ledtråd: Halsduken är EJ använd efter detta silent

Poker runt 1978-2008 men framförallt nätpoker: Har sagt till alla mina kompisar att inte säga något i stil med: "JA", "det är klart" " han måste få kort X för att vinna" Listan kan göras lång. Det är klart att inte alltid 2% går in men den ökar till 50/50 psykiskt sett Smile .

Så idag när man sitter å tittar på fjollbandy. Kommentatorn säger 52ggr i minuten att det är klart och tillslut blir man så hjärntvättad att man tror det är så med 5minuter kvar att spela. Men vad händer? Jo finnarna gör 2 snabba och vinner med 7-6 efter sudden. TACK för det TV4!

Nu undrar ni varför detta ligger i fiske för... scratch Question
JO jag vill testa min teori om det även gäller självklara saker...
1- Solen kommer gå upp imorgon
2- Jag vinner störst fisk i år!!!
3- Skiter björnar i skogen?

Jag hoppas motståndet blir bättre då jag har de 3!!!Största i år

Här är en liten dikt till er (TB, TI)

I don’t wanna talk
If it makes you feel sad
And I understand
You’ve come to shake my hand
I apologize
If it makes you feel bad
Seeing me so tense
No self-confidence
But you see
The winner takes it all
The winner takes it all......
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Jadu MB..... ''bästa inlägget på cw''   Allmänt om fiske Icon_minitimemån dec 15 2008, 01:29

Kan tillägga att snacka i tid och otid, var på poker idag istället för Th***y... Min stack var minst av alla hade träff på 8 på floppen mao 8 8 på handen och går all in varvid spelaren mittemot också går all in med träff kn kn. Alla säger att kn kn e klar vinnare redan vid floppen, vid river kommer min 8 och får därmer 8 8 8 som klår kn kn. Gissa vem som skrattade då cheers cheers
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
Sponsored content





Allmänt om fiske Empty
InläggRubrik: Sv: Allmänt om fiske   Allmänt om fiske Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Allmänt om fiske
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
De kunnigas forum. :: Allt om fiske.-
Hoppa till: