De kunnigas forum.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

De kunnigas forum.

Alternativet för nobelpristagarna.
 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Åland 1-3 maj

Gå ner 
4 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Toblerone
Admin
Admin



Antal inlägg : 34
Registration date : 08-02-12

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Lite onödigt fakta om Ålandsresan. Del 1   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimetis maj 06 2008, 22:59

1. Det ord som användes flitigast på resan var: 1. Törsten(15786ggr) 2. Tragiskt(9882) 3. "Den där idiotjäveln"(186ggr) 4. Förhud(144ggr)

2 Toblerone vann darttävlingen fast han kastade med vänster hand hela tävlingen.

3. T2 satte inte bara pers i gädda utan också i att vara uppe sent när han druckit öl utan att somna (kl01.47)

4. Bastutävlingen ställdes in p.g.a för få deltagare var vakna Sleep Sleep drunken Sleep

5. Regeln högst par får pengar tillämpas inte på Åland.....(Kn vs 99)

6. Att 4 storfiskare inte lyckades få upp en enda fisk med drag från egna lådor utan va tvugna att låna guidens drag för att lyckas......TRAGISKT

7. Macke B:s snarkningar var inte lika höga som de brukar vara. En förklaring till det kan vara att han va lika glad som en 5åring på julafton sen han dragit upp sin lilla gädda. Och alla vet väl hur högt en 5åring snarkar.
Till överst på sidan Gå ner
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Svar på tal!   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimeons maj 07 2008, 00:33

1. Det ord som användes flitigast på resan var: 1. Törsten(15786ggr) 2. Tragiskt(9882) 3. "Den där idiotjäveln"(186ggr) 4. Förhud(144ggr)
-Har för mig att orden tri(659ggr) och gädda(214ggr) ska komma med oxå

2 Toblerone vann darttävlingen fast han kastade med vänster hand hela tävlingen.
-Synd att inte alla hade samma avstånd. Sedan att vissa hade "gäddarm" kan de inte hjälpa.

3. T2 satte inte bara pers i gädda utan också i att vara uppe sent när han druckit öl utan att somna (kl01.47)
-Hört rykten att det är det enda rekord han ska försöka bräcka nästa år. "Jag skiter i gäddorna, bara jag är vaken till 0230" T2

4. Bastutävlingen ställdes in p.g.a för få deltagare var vakna
-Sanning med lite modifikation... <jag vann då jag sist lämnade bastun efter 53 min 22 sek

5. Regeln högst par får pengar tillämpas inte på Åland.....(Kn vs 99)
-Klart att 99 slår en ensam kn. Att man ser dubbelt betyder inte att alla andra gör det.

6. Att 4 storfiskare inte lyckades få upp en enda fisk med drag från egna lådor utan va tvugna att låna guidens drag för att lyckas......TRAGISKT
-4 storfiskare är väl att ta i, men jo svagt av mig att inte få upp de 3 största.

7. Macke B:s snarkningar var inte lika höga som de brukar vara. En förklaring till det kan vara att han va lika glad som en 5åring på julafton sen han dragit upp sin lilla gädda. Och alla vet väl hur högt en 5åring snarkar.
-Sist jag kolla så måste man sova om man ska snarka. Inte lätt att göra det när rumskompisen skriker ut sin dödsångest varje kvart "Ta bort Mackes STORGÄDDA innan hon äter upp mig" TA
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Ja vad säger man, nu har macke fått dilerium.   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimeons maj 07 2008, 06:22

Troligtvis solsting under fiskedagen. Att T2 (Tony) lade sig 0147 var för att han vart uppe i 3 veckor i sträck utan sömn. Sen att han icke drillade MB's 8,0kg förhud, var av snällhet då risken för banning av nästa resa skulle vara för stor.

Skämt å sido....MB jag garvar fortfarande åt TA's skrik i sömnen, hade svårt att somna pga det tongue tongue Laughing Shocked "Ta bort Mackes STORGÄDDA innan hon äter upp mig"
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Del 2   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimeons maj 07 2008, 22:18

Toblerone vaknar tidigt och beger sig upp till toan. Då får han se en inspirerande syn som- en sådan där som när bara 4 deuces and joker kan ge. Vad han såg låter vi vara skrivet i stjärnorna... Very Happy
Frukosten intas omgående, beståendes av kaffe, juice, kräftost och mackor. Smaskens!
Vi packar in våra spön i bilen och beger oss iväg mot öns huvudstad Mariehamn. Det skratschande ljudet är borta, mest beroende på att mycket av Törstens "Gränbysortiment" ligger hemma i stugan men även att både Micke Viking och Toblerone gick på toaletten 7 gånger i var kan ha med saken att göra Question
Efter den långa natten för krabbarna, så måste vatten inhandlas på den lokala macken.
Vi möter upp MaPas egen expert; Patrik Lehtonen (PL). Han känner genast igen oss ( TA och MB) och kommer ifram och tar i hand. Han säger att fisket går trögt men är det någon(läs macke) som kan locka till de stora gäddorna så är det vi cheers
Vi drar ut en bit utanför Mariehamn och förväntan är på topp. Läget ändras efter 278 kast utan ett endaste hugg Crying or Very sad
Vi åker till bron. Det var där Toblerone lyckades kroka fast en 5+ förra året samtidigt som guiden tog en i samma storlek. Bra gjort, grattis för den Very Happy
PL får hugg (skulle jag också ha sagt om inte någon hade fått fisk de första timmarna) men den släpper nästan genast. Då tar MB fram spöt och börjar jigga lite. Han har blivit framröstad av clubwhiskys medlemmar som den bästa fiskaren, framförallt jiggning har han platserna 1-6. Själva tekniken är patenterad men enligt rykten finns den att ladda ned på yxxxxxe.com
Det dröjer inte länge förrän han krokar den första. Tyvärr har han inte tagit bort "under 5+ automatavkrokningen". Den går kortfattat ut på att man helt enkelt krokar av fisken innan den når båten. Då slipper både människa och gädda lida. Att man sedan kanske skulle ha "skruvat" ned viktgränsen är bara ett amatörfel king
Vi har aldrig haft något vidare bra fiske innan lunch så lunchen har blivit tidigare och tidigare för varje år cheers Lunchen kommer inte att klassas som en av de bättre men PL hade fått skramla ihop det han hade hemma. Salamin från ett land i öster smakade dock bra och det var nöjda krabbar som lämnade halvön.
Vi provade fiska lite i närområdet till lunchplatsen. Återigen är det MB som får hugg, men lyckas inte få upp den i båten. Sen om PL hade varit beredd med håven...
Vi far iväg med fullt ös i ca en halvtimme. Vi passerar fina vassar som vem som helst skulle velat stanna och dra några kast vid, men icke.
Vi stannar vid en lekvik. Efter ca 30-40 minuter tar PL upp en 5.2kg gädda på en Kuusamos Professor. Han lägger av draget så att vem som helst kan prova det. MB kör några kast utan att det händer något och hänger återigen upp draget på sin plats. Efter ett tag sätter PL åter på draget och redan första kastet så ser vi en fin pjäs följa draget. Nu säger han att någon MÅSTE ta draget. Ingen tycks vilja höra. medans jag dricker lite vatten så gör PL något fult som jag snart skulle bli varse om scratch Jag tar mitt spö och svingar ut mot vassen. SHIT! PL har satt på en Kuusamos Professor på mitt spö. Jag bromsar linan som vilket vant fiskeproffs som helst. 0.3m från vasskanten, ett godkänt kast mao. Jag känner redan efter 2 sekunder att "någonting stort" är och nafsar... SMACK-RESMACK! Hugg och mothugg! Där satt den! Den följer tämligen lätt med in de första meterna, men när det är 15-20 meter kvar börjas det Laughing Ungefär 10-12 minuter senare har jag tagit upp min största gädda någonsin Very Happy Fan va gött!
Rekordet vara dock inte länge eftersom jag en 20-30 minuter senare får ett 8kg monster. Det är få förunnat att få så stora på samma dag eller tom samma liv.
Efter detta är jag alldeles slut och sätter mig ned med en cigarr och ett glas Dom Perignon från 1968 för att se de andra fiska. Jag säger åt T2 att ta "mitt" drag men han vägrar. Kompis som jag är erbjöd jag honom även att drilla in storgäddan jag just fångat, men men envis som en åsna kan vissa vara Laughing
Efter ett tag börjar även MV och TA att drilla in fisk. Draget är alltjämt detsamma en Kuusamos Professor. Tillslut så "tvingar" guiden åsnan att ta en Kuusamos Professor... "Jag tar den röda" säger T2. Efter ett par kast senare står T2 med en nyfångad gädda. Det skulle visa sig komma upp 5 till från hans spö. Bra jobbat! Minst ett rekord blev det för han (5,2kg) men jag tror även hans andra fisk (3.5kg) var personligt Question
Personligt blev det även för MV! Han slog till med en på 5.4kg cheers En eloge till MV för att han inte var rädd att ta i fisken som vissa av oss andra var...
Toblerone då? Denna fyrfalldiga??????? åländska mästare på raken hade även han en fin dag. 2 gäddor på 5kg+ där en (5.4kg) var personligt. Grattis till dig med!
När tiden var ute hade vi fått ihop ett 20-tal gäddor och 2 mörtar.
På vägen hem stötte vi ihop med ett annat guidegäng. De hade varit ute flera heldagar och snittat en öring/dag men de var lika nöjda som oss scratch Very Happy
Nu var man hungrig och Törsten törstig så vi var alla nöjda när vi kom tillbaka till stugan för bla mat och femkamp. Mer om detta i nästa del.
Jag vill ändå avsluta med PLs ord: Mycket strongt att ta 2 över 7kilo inom en halvtimme!
På återseende.
Till överst på sidan Gå ner
Mickeviking




Antal inlägg : 4
Registration date : 08-04-14

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Alltså   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimetor maj 08 2008, 22:37

Jag har glasögon och inte bara för syns skull utan för att jag ser dåligt utan dem. Nu hade jag dem på mig på Åland och kan vittna om att några 8 kilo gädda syntes inte till. MB måste ha delirium eller nåt. 8hg gädda däremot såg jag och det var den som MB inte lyckades pilla bort från draget och när han sen försöker slå bort den i vattnet så högg den där 3 kilos mörten. Jag har aldrig sett en vuxen man gråta så över en fisk. Nu vet jag inte verför han grät, om det var för att mörten käkade upp hans fina gädda, eller om det var för att han var lycklig över att få kroka en mört, jaja det kan få vara hans lilla hemlighet. Smile

Jag såg förresten PL idag när jag passerade lötsjön. Han satt där i en gummibåt och svor för sig själv när han kämpade med bottennappet. Jag ville inte tala om för honom att han är för klen för att dra upp Lötsjöns gammelgädda, tänkte att det nog knäcker det lilla självförtroende han har kvar efter att ha blivit klart distanserad i helgen av de blygsamma fiskarna från Östra Aros.

Klart slut och godnatt!
Till överst på sidan Gå ner
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Orka ändra...   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimelör maj 10 2008, 01:25

Märkte att del 3 hamna i fel forumdel... Lite tragiskt Very Happy Den får ligga där den ligger nu. Troligen lägger T2 upp den på "löpet"
Om jag nu har fått upp en 3 kilos mört så är jag stolt king Då har jag nog inte bara slagit mitt rekord på mört utan kanske svenskt rekord också Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Lägger upp MB del 3   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimelör maj 10 2008, 01:52

Rubrik: Del 3 Today at 0:19

--------------------------------------------------------------------------------

Puh, hemma i stugan igen. YES! Mina gäddor höll hela vägen. Måste rkänna att man var lite nervös när krabbarna halade in sina "yngel"
Nu var alla hungriga och "grillmaster" Toblerone gjorde i ordning grillen. Vi hade på morgonen lagt in oxfilen i 3 olika sorters marinader. Vi körde in pommesen, skar upp grönsakerna och luftade vinet. Jag tror det var ett spanskt vin då det hette Torres någonting Eftersom det var 3 käringar med så blev det 3 vinglas på bordet. Den enda karlakarln var MV som drack öl och som han drack... Där låg nog själva Törsten i lä
Efter TA och MVs rundor på toan tidigare på dan så var toapappret slut. MV ringde värden som skrek rakt ut att toapapper minsann INTE ingick i stughyran... TRAGISKT! Det är till såna stugvärdar man återkommer till år till år... NOT!
Efter en spionrunda ned till bastun så råkade de hitta en rulle iaf
När sedan pommes fritesen skulle saltas kom nästa tragedi: INGEN SALT I STUGAN!!! Denna gång var det MB som ställde upp för gänget genom att gå till grannen och låna.
All mat smakar ju gott när man är hungrig, men jag undrar om inte den "årliga oxfile ala Åland" slår ut allt annat? Kan inte minnas att jag ätit så gott Paprikan, majsen och den möra oxen tillsammans med det söta vinet... SMASKENS!
När maten var avklarad så skulle ju femkampen avgöras. TA hade en knapp ledning före MB (0,5p). Första grenen, eller tredje om man vill säga det, var dart. TA rivstartade med 2 raka segrar, men man kunde se en viss talang hos MV. Han blandade bra med dåligt. Psykningar var tillåtna så länge inte någon beröring skedde. När jag själv skulle kasta min första omgång får jag en chilinötspåse på mig. Dålig stil av vem det nu var Andra psykningar som misslyckades var T2s "kasta pilar på golvet" eller "höja volymen på radion", "bend over taktiken"... Men det var ändå en annan "psykning" som fällde avgörandet! Någon (T2?) slog nämligen av huvudströmbrytaren! KOKO! Darttavlan är ju nämligen elektriskt så alla poäng raderades... Enligt en lokal tidning har inte Åland skakat så mycket sedan en kille ramlade i bastun 2004. Varför det skaka? -Jo tänk dig själv när en fullvuxen karl försöker hålla sig för skratt åt någonting bara han själv tycker är roligt Blev lite rörigt där men jag tror de inblandade förstår...
TA blev lite irriterad, men visade sin klass när han vann samtliga darttävlingar. Enligt rykten skulle han även ha kastat med vänster arm.
Drinkarna gick åt som smör i solsken, nästan alla drack... Vissa drack även för lagkompisen. Lagtävlingen var nu avgjord efter 3 segrar av 3 möjliga.
Nästa gren: Poker.
Jag hade ställt in mig på no limit holdem, men nu blev det istället mörkpoker. Motivationen efter darten var inte direkt på topp men vi skulle ju ha något att göra. Det blev jämna omgångar men tillslut så fick vi ett avgörande: TOBLERONE är femkampsMÄSTARE! Sug på den ni! Tyvärr var vi för få deltagare till bastutävlingen så den utgick MB kom god 2a men kanske den allra gladaste var nog T2 som fick ett inramat diplom. Grattis pojkar! Vill även passa på att tacka Sara Grxxxxe Axxxxxxxn för det fina diplomet hon hade knåpat med i flera timmar för våran skull så jag hoppas ni har det upphängt väl synligt för gäster.
Kvällen fortsatte i högt tempo med öl och drinkar. Att några hade fått för mycket och gick och lade sig tidigt är en annan femma
Söndag morgon... Vaknar som vanligt upp med värk i armarna. Det brukar jag alltid få efter en dartomgång, men denna gång var det extermt. Båda armarna! Ja just ja, jag drillade ju upp ett par monster igår där är förklaringen
Vi lämnar silverfiskar och myror för att bege oss hem till Sverige igen. Nästan hela tiden hade vi en stor men bara några minuter in på svensk mark börjar det regna
Jag tror och hoppas att alla hade det trevligt. I höst är deteventuellt dags igen. Denna gång skall Arkipelags bastusvit bokas! Om det blir något fiske låter jag vara osagt men olut, minntu, whisky och en och annan drink ska slinka ned. Blev lite dåligt med det på denna resa
Hoppas ni har funnit min berättelse roande. Jag har försökt komma ihåg allt det väsentliga. Jag vill återigen påminna om PLs ord: "Det är ovanligt att få upp en 7 kilos gädda, men att få upp 2 stycken över 7 kilo på en halvtimme vet jag inte om jag varit med om"
Kippis på er!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Åland 1-3 maj   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimelör maj 10 2008, 02:00

Åland 1-3 maj - Sida 2 386940
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sova   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimelör maj 10 2008, 03:08

Macke Bowmore sover aldrig, han bara väntar Sleep Very Happy cheers king lol!
Till överst på sidan Gå ner
tony the
Gäst




Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Ohoooj gossar o blipp blupp krappor   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimelör maj 10 2008, 19:43

KIPPIS pöjkar.....hoppas att blipp bluppen går som den ska.....Bilder har lagts upp på hemsidan och MB's berättelse...fler bilder kommer och MB's historia ..än en gång ..så jäkla bra Åland 1-3 maj - Sida 2 386940
Till överst på sidan Gå ner
Mickeviking




Antal inlägg : 4
Registration date : 08-04-14

Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Åland 1-3 maj   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitimesön maj 11 2008, 10:41

He he, kul läsning MB! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Åland 1-3 maj - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Åland 1-3 maj   Åland 1-3 maj - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Åland 1-3 maj
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
De kunnigas forum. :: Allt om fiske.-
Hoppa till: