De kunnigas forum.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

De kunnigas forum.

Alternativet för nobelpristagarna.
 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Långsjön sanning eller myt!

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimeons jul 16 2008, 08:13

Efter ett tags letande hittade vi (TB,MB,TI) på ett bra ställe och lägga ner båten på, denna dag var lite speciell eftersom det var helt nya vatten som utforskades. Efter lite kikande på eniro's kartor kom jag fram till att sjön heter långsjön och är 1 av 3 sjöar som sitter ihop, länk finnes här Långsjön. TB satt som vanligt och tjatade om dyrbar fisketid som gick till spillo, men med MB som guide var snart den tiden inkörd då inget ankare hindrade kapten från att gasa ut på de nya vattnet pirat . MB fick äran att dra de 2 första fiskarna gäddyngel (läs förhudar) GRATTIS till premiärfisken cheers cheers , storleken kunde lämna vissa önskemål då vi andra också fick förhudar. Vad menar jag med vi andra?, jo TB lyckades efter nästan en 6-7 timmars fiskande på 2 fisketurer få 1 notera 1 förhud, han började direkt att bråka med MB om att den var störst, uppskattad vikt på deras ''största'' mellan tummen o pekfingret var ca 450-600 gram.
Dagen flöt på relativt fint och båten gick oväntat fint i vattnet som tur var sunny . Har i skrivandets stund beställt lite nya drag på söders sportfiske. Ska bli spännande och se om det blir någon större fisk nästa sväng då premiärturen gav allt annat än storlek, men 5 fiskar på 2/½ timme inte illa för helt nytt vatten Very Happy Razz .

Ställningen efter 1:a turen vart så här:

2 gäddor TI + en tappad ca 1/½ m från båten.

2 gäddor MB + den största som han sa.

1 gädda TB + ett hugg samt den största.


Vi hoppas nästa tur ger oss någon gädda över kilot och uppåt......KIITOS på er så länge och notera att det var 2 som fick största gäddan.....Fiske när det är som bäst och roligast geek geek lol!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sanningen om Långsjön   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimetor jul 17 2008, 01:21

Det var med nervös hand manstyrde båten mot nya fiskevatten. Det är alltid lite nervöst i sjöar man aldrig fiskat i. Saken blir inte bättre av att all press ligger på mig då vi de senaste 37 sjöarna vi gjort premiärtur i alltid lyckats fånga den första fisken Very Happy . Som vanligt när det gäller lite extra så får mäster själv styra båten. Koncentrationen blir då lidande så oddsen jämnar ut sig. Innan vi visste vem som skulle bli kapten så låg mitt odds på 1.08 på att jag skulle drilla första fisken, men det steg snabbt till 1.10 Neutral . Hade jag vetat det så hade jag såklart lagt mina 50k på mig själv EFTER och inte före kaptenfrågan Evil or Very Mad .
Vassen såg fin ut och jag skulle ta fram mitt "favvedrag"; bomber 16A firetiger. Jag letar febrilt nät jag ser fuskarn (TB) plocka fram något ur innerfickan. FIRETIGER! KOKO! Nåja, jag avvaktar då lite med att fiska då jag hade en feeling för just det draget Crying or Very sad . Efter 15 minuter så ledsnar TB på draget och lägger det åt sidan och säger: "Vilket jävla skitdrag! Får du fisk på det här draget ska jag kalla dig MÄSTER hela sommaren." Jag smilar och tänker att han redan vet att Mäster är mitt mellannamn Smile . Draget hinner vara i sjön ca 8 minuter innan jag drillar den första gäddan. Inget monster men runt 8hg ( som sedan visar sig vara störst på HELA resan).
Jag hinner få upp ytterligare en förhud innan jag berättar lite knep för pojkarna. Deras öron "växer" enormt när mäster talar om var de ska kasta, med vilket drag, tempo på invävning etc. Det dröjer inte länge tills TI får en gädda. TBs min är då inget att leka med. Att han skulle få stryk av Mäster är en sak, men TI!?!?
Ti får en liten till och efter 3 dagars fiske och ca 16h ihärdigt kastande/trollande får TB sin fisk. Då är ögonen så tårfyllda att tårarnas saltvatten gör så att gäddan växer. Jag kan inte på annat vis förklara hur en gädda (TBs) som väger 4hg kan se ut att väga mer än 8hg?
Alla var nöjda när vi åkte hem. Hoppas bara båten får ligga orörd till nästa gång scratch .

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Fiskeoraklet har ordet!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimesön aug 24 2008, 03:06

Efter några dagar med svårfiskade vatten så begav sig TI och jag iväg på några timmars eftermiddagsfiske. Tyvärr så kan man inte ha både TB och TI i samma båt längre då det ligger en otäck spänning i luften då de är tillsammans Evil or Very Mad . De trackar och hånar varandra när de inte får en fisk på en hel fiskedag. Jag som inte tycker om att retas känner mig då lite illa till mods, men jag har lyckats guida dem på olika turer.
Efter lite pikar från TB angående abborrar som fångats i år så tog jag med mig lite mindre drag. Det kom då upp 2 årsbästa. De vägde kanske 500g styck, en bra matfisk mao.

Nu till dagens fiske... Vi for förbi TB för att bla hämta vårat portabla ekolod. Jag vet ju inte hur långsjöns botten ser ut då sjön är lika svart som T?s själ Smile . Eftersom vi hade begränsad tid på oss så började vi medetsamma. Jag hinner knappt få i draget när det hugger, men jag missa mothugget och fisken släppte. TI kastade mycket med Mörrumspinnaren, vilket innebar att vi fick åka fram och tillbaka 72ggr pga att han fastnat i sjön med draget. När jag för en gångs skull råka fastna så kör TI dit så jag får bort draget ur stensprickan i sjön. När han sedan vevar in märker han inte den lilla abborren som hänger på kroken. Det är först när han tar sats för ett nytt kast som jag påpekar att det är "nåt skit" längst ned på draget och att han bör ta bort det för att inte hindra dragets gång. Då ser TI abborren och säger: "Tragiskt att behöva säga det men denna abborre är min största". Min uppskattning var att den vägde ca 239gram.

Minutrarna gick men jag var aldrig orolig att jag skulle gå fiskelös från sjön Wink . Jag väntade in i det sista på att TI skulle börja häckla mig, men antingen var han så glad för borren eller så visste han om min potential som storfiskare för han satt lugnt ner och sjön på Highwayman- https://www.youtube.com/watch?v=uw1bHaUk1CM .

Tillslut så blundar jag och tar ett drag som ingen har fiskat med sen våren 1992- Utö. Efter ca 265 sekunders trolling så tycker jag det går för sakta så jag vevar in lite för att få fart på draget (läs fiskarna). Smack! Där satt den! När fisken kommer närmare båten har jag först svårt att se vilken sort fisk det är Neutral . Ingen gädda eller abborre iaf, men en gös då? Nej denna fisk är blank och fjällig-ASP. Det är faktiskt min första asp jag drillar in och jag uppskattar längden till 68cm och 2580g tung Very Happy . Nytt pers Very Happy cheers . TI tog lite bilder som jag hoppas kommer upp här snart.

Sedan var min motivation borta. Det räcker med ett pers/åktur.

OT: Såg för första gången en annan fiskare samtidigt som vi var ute. Han kastade runt en storsten som jag lade på minnet Twisted Evil .

CYA!

Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: HEHE......   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimesön aug 24 2008, 09:57

Fantastisk historia med någon modifikation..... Razz Razz . Jag har nu lagt upp 2 bilder från vårat eftermiddagsfiske. Roligt att det finns mer än gädda i dysjön.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: TI, mer än bara ett bottennapp!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimesön aug 24 2008, 12:07

Måste tacka TI för hans fina bilder. Får se när nästa resa blir... Hörde att det finns intresse att köpa ekolod+ låda för ett paketpris på 1199kr... Men det krävs 2st underskrifter då dessa föremål är samägda.

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sv: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimetor aug 28 2008, 00:53

''NU ÄR MYTEN SPRÄCKT''

Nu har till och med Toblerone erkänt dy/avfallsjön som en BRA fiskesjö när denna drogs upp. Förmodligen kommer det att vimmla av fiskare som vill ha guidningar av mig nu när jag tog denna, MB och TB har redan terrorringt massa gånger Shocked . Den asp jag guidade upp till MB var bara en fingervisning av mig om aspkunskaperna. Jag måste så klart visa mig från den rätta sidan och få tyst på 2 tvivlare angående MIRAKELDRAGET ''GÄDDHUVET'' geek (notera vad som sitter i munnen på aspen), tror att det är ganska tyst borta i Lötsjön den närmaste tiden (läs 150 år). Så nu på lördag kommer Lännas bästa fiskare (läs Lännakatten) med ut på en tur och han ska visa mig till rekordborrarna, men tills dess för vi njuta av min sköna bild av MÄSTERFISKARE TONY ISLAYMAN's 6,8 kg ASP. CYA..... cheers cheers

Långsjön sanning eller myt! Fusk








EDIT: Notera att hela detta inlägg är ett skämt den riktiga bilden/notisen finns HÄR
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sv: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimetor aug 28 2008, 01:40

En liten film om hur fisket går till i lötsjön när MB & TB fiskar, och hur det låter i båten. cheers cheers




Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sv: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimetor aug 28 2008, 01:53

Samtidigt kommer fisket i långsjön se ut så här! cheers lol!


Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: STOPPA PRESSARNA!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimelör aug 30 2008, 03:08

Idag åker TI ut med lännas bästa guide (observera att det EJ står långsjöns eller lötsjöns bästa, vilken är undertecknad).
De ska vara på sjön runt 0700 för de som vill följa dem live Smile . TI har skruvat upp sina egna förväntningar, men om han kommer 3a (Lännakattens avkomma är den 3e) så har han hälsat på mig och TB för sista gången. Han blir även utesluten ur klubben Crying or Very sad . Tror inte det är någon fara då TI har ett ESS i rockärmen (läs gäddhuvudet).

Jag har ägnat mig lite åt voodoo ikväll som ska frambringa fint väder och fiskelycka Twisted Evil för man är ju fortfarande kompis.

TB och jag ska ev ut på söndag om inte huvudvärken är för stor. Jag tror att asp-rekordet kan ligga pyrt till om vi fiskar i långsjön.

När jag tittar i spåkulan ser jag följande:
LK får 5 fiskar varav 3 gäddor med toppvikt på 1.6kg
TI får 3 fiskar alla gäddor med toppvikt på 8hg
LKA får 2 fiskar varav 1 gädda.

Söndagsfiske:
MB får 14 fiskar varav 8 gäddor med toppvikt 4,7kg. En abborrarna kan det vara värt att notera vikten på; 1450g-REKORD!!! cheers
TB får 7 fiskar varav 5 gäddor med toppvikt på 2.2kg.

Detta kan tas med en nypa salt men jag tror det stämmer ganska bra.

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sv: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimelör aug 30 2008, 17:20

0600 gick bilen från uppsala mot länna med förhoppningarna på topp. Vaknade runt 0400 ngt svettig då jag drömde om min 6,8 kg's asp jag fått under juli månad. Nynnande på highwaymen så dundrade jag in i lännalöt och tittade snett ner till höger och skrattade lite för mig själv och tänkte ( asp 6,8 kg ) hahahaha troligt......
Kom fram och plingade på LK's (läs LännaKatten) dörr, nyvaken med ett k****rufs i håret så öppnade han och var på ett gott humör till trotts att han fått höra de skyhöga förväntningarna han hade på sig. Vi började morgonen med en kopp kaffe och lite frukost som sig bör när det ska fiskas. Väl framme vid båten fick man ösa 3kbm vatten vilken gjorde att fångstarmarna värkande samt att man tappade koncentration i 5 minuter. Väl ute vek vi av vänster ner mot branten där MB fått sin ASP. Efter 2-3 minuter vakar det 2 gånger runt båten, ena var verkligen så nära att pulsen steg direkt. Vi testade några kast utan resultat och nötte på en stund utan framgång. Efter 10 minuter började trollingen vilket visade sig vara melodin denna otroligt fina dag dock ngt blåsigt men inte farligt (tack MB för vodoon i går cheers ). Efter ett par minuters trollande visade LK varför han är lännas vassaste fiskare, på 7-8 minuter fick han 2 abborrar vilt på hejjande av sin son Emil. Den 3:e abborren kom en stund senare.Sen var det ganska dött ett tag tills LK än en gång landade dagens första gädda. I detta läge stod det 4-0 till LK, vilket jag inte brydde mig om. Jag var bara stolt och jätteglad att få ha den enorma förmånen att överhuvudtaget ha LK i båten Laughing Razz . Som min vana trogen så ger jag inte upp och det skulle belöna sig med dagen största gädda på 7-8 hg, vilket jag tycker är tragiskt då vi fiskat så pass mycket att kg gränsen borde sprängts. Kanske kommer lite kallare väder/vatten få fart på de lite större fiskarna. Den sista LK's 2:a gädda var en förhud av 1:a rangen lol! lol! vikt: ca 85 gram. Med den sista fisken så styrde vi mot land. Glömde nästan att LK ''hade'' ett fint hugg som släppte ca 10 meter från båten vilket han muttrade om på vägen hem. (tyckte det var rätt åt han med tanke på allt han fick iaf) Razz Razz . Så väl iland var LK sugen på en till guidad tur av mig på långsjön i höst och det kan man väl inte tacka nej till. Tycker att detta var en riktigt bra fisketur med 2 samtal från rivalerna från lötsjön. De ringde utan att vara ilskna och utan att pika oss. Tills nästa fisketur säger vi:

LUFTEN ÄR FRI
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
macke bowmore
Admin
Admin



Antal inlägg : 75
Registration date : 08-02-14

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Nice!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimelör aug 30 2008, 19:12

Inlägget ovan måste vara det bästa TI har skrivit! Bra formuleringar och beskrivningar som gör att man "sitter med i båten" Smile .
Roligt att se att Lännakatten (LK) visade framfötterna och tog 5 fiskar, även om de inte var så stora Cool . Det jag kan sakna lite i berättelsen är vilka drag fiskarna tog på, kan väl inte vara mete iaf Question . Ryktas om ett matchrace senare i höst mellan MB,TB vs LK, TI. Bör bli en intressant match då vi har första rankade och 4e rankade mot deras 2a och 3e rankade utan att nämna vilka som är rankad 1a och vice versa Very Happy .

TI är oxå välkommen tillbaka då han inte kom sist. Att han fick störst, som är det finaste priset, gör inte saken sämre cheers .

CYA!
Till överst på sidan Gå ner
Anonym
Gäst




Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Storfisk   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimelör okt 11 2008, 00:13

Det ryktas om att MB och TI ska ut på sjön imorgon. Sätter en slant på att det blir någon form av rekord... Kanske kommer förbi Smile .
Till överst på sidan Gå ner
Tony IslayMan
Admin
Admin



Antal inlägg : 80
Registration date : 08-02-10

Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sv: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitimesön okt 12 2008, 10:08

Macke Bowmore sprängde äntligen gränsen på långsjön
Det har ju gått rykten om att långsjön bara innehåller förhudar, vilket man har nästan trott då 20 gäddor vart under 1kg.
Men sist MB och jag var ut (läs: lördag 11 oktober 2008) så kom den 1,3 kilo iofs men nu är gränsen sprängd ÄNTLIGEN sunny cheers bounce .

Macke tog dessutom hem Grand Slam, fast det gör inget då denna gräns passerades och kanske kan båten ligga kvar 1 säsong till.

Han tog gäddan på papegojdraget, de drag som jag så sent som dagen innan stod inne på MÅ och höll i. Det måste vara en av de bättre färgerna, jag fick en gäddda som precis vände vid båten så nära var jag.

Men gladast var nog MB över rekord+Grand Slam denna dag, jag hittar ingen smiley som passar in på han fast jag säger bara att munnen var som englad gäddmun.

CYA til' next time

Vinden är fri.......
Till överst på sidan Gå ner
http://www.clubwhisky.se
Sponsored content





Långsjön sanning eller myt! Empty
InläggRubrik: Sv: Långsjön sanning eller myt!   Långsjön sanning eller myt! Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Långsjön sanning eller myt!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Dyraste whiskyn ni druckit.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
De kunnigas forum. :: Allt om fiske.-
Hoppa till: